Veel mensen herkennen het wel: irritatie rondom het gedrag van of ruzie met de buren. Het kan gaan om geluidsoverlast, het vuilnis dat niet direct wordt weggegooid of al te vroeg buiten wordt gezet, de boom in de tuin die teveel licht weg neemt of een stinkende barbecue in de zomer. Irritaties kunnen dan hoog oplopen en een ruzie ligt op de loer. Met name in steden komen burenruzies vaker voor: het contact met de buren is een stuk minder dan in dorpen en men woont nou eenmaal – in al gehorige huizen- dicht op elkaar.
Vrijwillige buurtbemiddeling
Als mediator is Jeanne Mulder verbonden aan buurtbemiddeling in de gemeente Gooise Meren. Ze helpt als vrijwilliger verschillende buren om hun conflict bespreekbaar te maken en hun samen naar een oplossing te laten zoeken. Vaak met veel succes, in sommige gevallen staat een van de buren niet open voor een gesprek. Maar vaak merken de buren dan alsnog wel verschil en past de ‘veroorzakende’ buur zijn gedrag aan.
Een paar jaar terug zond VARA/VPRO/Human een interessante reportage uit op de radio over buurtbemiddeling in Den Haag. Het geeft een goed beeld hoe buurtbemiddelingsgesprekken kunnen verlopen. Hoewel er tijdens het daadwerkelijke bemiddelingsgesprekken geen duurzame oplossingen worden gevonden voor het conflict, zie je dat er ook bij deze buren wel stappen zijn genomen in de juiste richting.
Beter een goede buur dan een verre vriend
Gelukkig zijn veel van de burenconflicten die Jeanne Mulder heeft mogen bemiddelen afgesloten met een positief resultaat. Na het gesprek hadden de buren meer zicht op elkaars situatie en respect voor elkaars standpunt. Vaak was het überhaupt het eerste gesprek wat de buren ooit voerden met elkaar. Ook de ruzies die bij het eerste gesprek meer op oorlog leken, bleken gemakkelijk en snel door de buren opgelost te kunnen worden.
Groeiend probleem
Het aantal meldingen en hulpvragen van buren bij gemeentes is afgelopen jaar gestegen. Zeker in tijden van crises, zien we het aantal stijgen. In de zomer is het vaak het drukst, dan zitten mensen meer buiten. Men klaagt dan met name over geluidsoverlast en stank van bijvoorbeeld de barbecue.
Verwijzers
Als mensen overlast ervaren of ruzie, melden ze dit meestal bij hun woningcorporatie. Zij verwijzen hun bewoners dan vaak door naar buurtbemiddeling. Loopt een ruzie uit de hand en wordt de wijkagent gebeld, dan verwijst hij/zij ook naar buurtbemiddeling. Woningcorporaties en wijkagenten weten als geen ander dat als buren met elkaar aan tafel gaan zitten om het probleem te bespreken, buren er vaal onderling uitkomen.
Heb je een conflict met de buren? Wil je weten wat bemiddeling voor jouw situatie kan betekenen? Neem dan contact op om je vraag te bespreken.
Luister hier de uitzending over buurtbemiddeling.