Bedrijven hebben vaak te kampen met ziekteverzuim. Jaarlijks kost dit het bedrijfsleven miljarden euro’s. En dan hebben we het nog niet over het leed voor de werknemer.
Soms is een medewerker een dag of een paar dagen ziek, in sommige gevallen duurt het langer. En wat dan?
Als er zicht is op herstel, zal je als werkgever een plan van aanpak moeten opstellen zodat er voor alle partijen duidelijk is wat het plan voor de toekomst is. Wat wordt er van elkaar verwacht? En hoe denkt de bedrijfsarts daarover? Belangrij is dat jullie als werkgever en werknemer met elkaar in contact blijven staan.
Werkgerelateerd
In sommige gevallen is de ziekte van de werknemer werkgerelateerd. Regelmatig ligt een conflict met een collega hieraan ten grondslag. Het komt vaak dat er iets speelt tussen de werknemer en een collega of leidinggevende. Er is iets voorgevallen, er heersen spanningen op de werkvloed of er is een conflict gaande. Hierdoor wil of kan de werknemer het psychisch en fysiek niet aan om naar zijn/haar werk te komen. Deze situatie is voor niemand leuk en kent eigenlijk alleen maar verliezers.
Hoe kan mediation bij ziekteverzuim worden ingezet?
Door met elkaar in gesprek te gaan over wat er speelt, hoe dat is ervaren en hoe men in de toekomst met elkaar om willen gaan, kan er al een eerste stap worden gezet richting werkhervatting. De mediator zal ervoor zorgen dat alle pijnpunten worden besproken. Emoties worden uitgelegd en jullie zullen daardoor beter naar elkaar kunnen luisteren
Wat betekent het voor mij?
Voor een werknemer betekent het dat hij zijn verhaal kan vertellen en dat hij ook echt gehoord wordt. De werkgever kan vertellen hoe zij erin staan. Door wederzijds begrip voor elkaars standpunt en ervaring, wordt veelal de lucht geklaard en de spanningen nemen af.
Conclusie
Een win-win situatie dus voor alle betrokken partijen. Uiteindelijk wil iedereen in een prettige en veilige omgeving werken toch? En dit zal de effectiviteit alleen maar bevorderen.
Meer weten over de inzet van mediation? Neem dan contact op.